Uber si Waymo isi dau intalnire in instanta. Cei doi giganti ai tehnologiei masinilor autonome, s-au intalnit miercuri, 3 mai, in fata judecatorilor.
Uber este acuzata ca a furat secretele de comercializare de la Waymo – compania desprinsa din divizia de masini autonome a lui Google.
Waymo a solicitat o hotarare judecatoreasca care i-ar impiedica pe cei de la Uber sa foloseasca mult disputata tehnologie, lucru care le-ar afecta sever dezvoltarea proiectului masinilor fara sofer.
Compania Uber a negat acuzatiile pentru care Uber si Waymo isi dau intalnire in instanta
Ambele tabere si-au sustinut cazul in fata unui judecator din San Francisco, intr-o disputa indarjita care a devenit punctul de interes in Silicon Valley.
Waymo i-a dat in judecata pe cei de la Uber in februarie, 2017. Au acuzat un fost angajat ca ar fi descarcat 14000 de documente care au legatura cu LiDAR – sistemul care le permite masinilor autonome sa “vada” ce este in jurul lor.
Angajatul acuzat este Anthony Levandowski, care, dupa ce a plecat de la Waymo, a fondat Otto, o companie de camioane autonome, companie care a fost preluata de Uber pentru suma de 680 milioane de dolari.
Cei de la Waymo spun ca au fost alertati de posibila incalcare a legii dupa ce au fost din greseala copiati in adresa de email de la unul din furnizorii lui Uber.
Dupa ce computerele angajatilor au fost verificate, compania Uber a negat ca cele 14000 de fisiere – mai mult de 9 Gb de date – au ajuns vreodata in serverele lor.
Totusi, compania nu a putut verifica dispozitivele personale ale lui Levandowski. Acesta a invocat drepturile pe care i le confera Al 5 – lea Amendament – o clauza din Constitutie care le permite cetatenilor americani sa se opuna oricarei cerinte de a impartasi informatii care i-ar putea supune riscului de autoincriminare.
Situatia aceasta nu a durat mult, deoarece judecatorul a precizat ca Uber ar trebui sa il ameninte pe Levandowski ca il concediaza daca nu se supune cererilor. Mai mult, a transmis companiei ca va stabili o hotarare judecatoreasca preliminara deciziei finale daca nu dezvaluie cele 14000 de fisiere. “Voi nu negati ca le aveti”, a spus acesta. “Dar tineti pe statele voastre de plata pe cineva care a luat 14000 de documente si este predispus sa le foloseasca. Este un caz extraordinar pe care nu l-am mai vazut in 42 de ani”, a spus acesta.
Uber, in schimb, a catalogat procesul intentat de Waymo ca fiind un “rateu”. Pana acum s-a aparat insistand ca documentele aparent furate sunt irelevante, deoarece nici una dintre tehnologiile lui Waymo nu se regaseste in proiectul celor de la Uber.
Compania a adaugat ca masinile fara sofer pe care le are in testare pe drumurile Statelor Unite in acest moment folosesc un hardware LiDAR de la o a treia firma, si nu tehnologie produsa de Uber sau Waymo. “Daca Waymo cu adevarat a crezut ca Uber ii foloseste secretele nu ar fi asteptat mai mult de 5 luni sa ceara un ordin judecatoresc”, au spus reprezentantii Uber.
Negarea celor de la Uber i-a facut pe reprezentantii companiei Waymo sa fie si mai agresivi. Au acuzat-o pe Uber ca ascunde un prototip al dispozitivului LiDAR si in acest fel ascunde ca a folosit, chiar si pentru inceput, secretele din fisierele aflate in disputa.
Ca o reactie, din dorinta de a-l potoli pe judecator, Uber l-a schimbat pe Levandowski din pozitia de conducere a programului de dezvoltare a masinilor autonome, punandu-l pe un post care nu are legatura cu LiDAR.
In fata curtii judecatorilor miza o reprezinta progresul ambelor companii de a dezvolta tehnologia masinilor care se conduc fara sofer, progres pe care Curtea il descrie a fi la fel de important ca inventia automobilului insusi.