Secolul în care trăim seamănă din ce în ce mai mult cu o societate tehnologică. Zilnic suntem martorii unor noi descoperiri științifice, lucruri care acum 10 ani ar fi putut fi repartizate cu ușurință la domeniul fantasticului. Nici nu am reușit să ne dăm seama când am devenit dependenți de o mulțime de dispozitive spectaculoase. Tehnologia și ritmul ei alert de dezvoltare ne ușurează viața și ne coordonează activitățile atât acasă, cât și la muncă. Rețelele de socializare au devenit parte din lumea noastră și ne imaginăm cu greu o zi fără Facebook, Instagram sau Whatsapp. Vom încerca astăzi să privim în viitor și să presupunem cum ne vor influența aceste rețele viața în următorul deceniu.
Wardle, expert la Centrul de Trafic pentru Jurnalismul Digital susține că în următorii șapte ani, toate afacerile din lume vor fi perturbate în totalitate de online. În goana după promovarea pe social media, oamenii nu vor mai conta pe echipă, ci doar pe propriile capacități de a gestiona anumite acțiuni pe internet. Expertul mai spune că multe organizații ar putea fi afectate din interior de mediile sociale. Chiar și în prezent tendința de izolare de echipă este răspândită pe larg, atât în cazul marketingului online, când și în cazul comunicării cu clienții. Unele industrii vor fi nevoite să uite tot ce au învățat și să facă tot posibilul pentru a fi cu un pas înaintea eventualelor provocări oferite de rețelele de socializare.
Imaginează-ți că poți să plătești chiria sau facturile direct de pe rețeaua de socializare preferată. Expertul în Tehnologii Informaționale și Comunicații, Richard Eldridge, este de părerea că acest lucru este mai real decât credem. Specialistul este convins că social media lucrează intens pentru a putea gestiona pe cont propriu relațiile bancare. Acest lucru prevede îmbunătățirea serviciilor pentru clienți. De asemenea, operațiunea le va permite utilizatorilor să trimită bani altor utilizatori prin intermediul Facebook-ului, de exemplu. Unde mai pui că deja în prezent unele companii de tehnologie financiară folosesc social media pentru a determina oamenii să-și deschidă un cont bancar. Mai mult, în viitor, social media ar putea influența capacitatea unui anumit client de a obține un împrumut.
- Rețelele sociale ar putea reprezenta un pericol pentru sănătatea publică.
Industria sănătății utilizează deja mediul online pentru a-și schimba modul de activitate. Cele mai răspândite moduri în care rețelele de socializare sunt implicate în sistemul medical sunt campaniile online de sănătate sau vizitele virtuale ale doctorilor prin intermediul Skype. Specialiștii sunt de părerea că această practică nu este întotdeauna un lucru bun. De exemplu, în timpul unui focar de boală, nu doar mass-media împărtășește rapid informațiile utile prin intermediul experților, ci și rețelele de socializare. Cele din urmă, au deseori capacitatea de a induce panică în rândul oamenilor. Experții media spun că rețelele de socializare sunt de fapt niște străzi cu dublu sens. Pe de o parte oferă informații utile și mențin legătura dintre oameni, iar pe de altă parte, acestea oferă vizibilitate non-experților care pot cu ușurință să inducă frica și panica.
Participarea și implicarea civică au început deja să fie transformate în medii sociale. Sociologul Eileen Guo susține că social media permite cetățenilor să devină mai ușor decât oricând o sursă sigură de idei, planuri și inițiative. În viitor, din ce în ce mai mulți lideri vor încerca să opteze pentru o guvernare făcute pe internet. Asta pentru a-și simplifica calea de acces spre popor. Dacă până acum politicienii și oficialii guvernamentali trebuiau să călătorească pentru a interacționa cu cetățenii, acum platformele online sunt cele care fac legătura, oferind în același timp o modalitate de a contribui direct la inițiativele guvernamentale.
- Rețelele de socializare ar putea ajuta oamenii să reacționeze mai calm la dezastre
De la verificarea siguranței pe Facebook, care permite utilizatorilor din zonele de dezastru să se marcheze ca fiind în siguranță, la creșterea și dezvoltarea rețelei Crisis Mapper, pot fi oferite o mulțime de exemple despre modul în care rețelele de socializare contribuie la gestionarea dezastrelor. Mai mult, unii specialiști în social media sunt de părere că rețelele de socializare vor avea partea lor esențială de contribuție în situațiile de dezastru. Imediat cum vor apare informații noi despre o anumită situație de criză, respondenții digitali vor conecta imediat utilizatorii la rețelele media. Acești respondenți digitali își vor folosi timpul și abilitățile tehnice pentru a evita supraîncărcarea cu informații inutile în situațiile de dezastru.
- Social media ar putea face din ce în ce mai simplă abordarea unora dintre cele mai mari provocări ale lumii.
Rețelele de socializare reușesc să facă mai mult decât să aducă împreună activiști și voluntari. Ele deja reușesc să mențină la un nivel ridicat respectarea drepturilor omului și să-i critice pe cei care încalcă aceste drepturi. Conținutul partajat în mediul online are un potențial sporit de a fi folosit ca dovadă a atrocităților din timpul războiului și a încălcărilor drepturilor omului. În urma verificărilor și reconstituirii medicilor-legiști, a procurorilor și a avocaților drepturilor omului, videoclipurile postate pe net sunt dovezi clare care pot fi prezentate într-o instanță internațională. Rețelele sociale, în viitor, vor avea și mai multe capacități de reuni oamenii, dar mai ales de a contribui la combaterea schimbărilor climatice. Anume social media va deveni un instrument important care va oferi spațiu și mijloace publicului larg. Acesta va reuși să participe la acceptarea sau respingerea deciziilor legate de mediu care ne afectează pe toți.
Internetul este un fenomen mai mult decât omniprezent. Îl folosim ca parte componentă a vieții noastre, în relațiile personale, pentru distracții, la locul de muncă sau la școală. În fiecare minut sunt trimise pe Facebook peste 30 de milioane de mesaje. În întreaga lume, miliarde de oameni folosesc rețelele de socializare în fiecare zi. Numărul persoanelor atrase în jocul social media continuă să crească în fiecare zi. Savanții estimează că până în 2018, 2,44 miliarde de oameni vor utiliza rețelele sociale. Pentru comparație, în anul 2010 doar 970.000 de oameni de pe glob aveau un cont personal pe internet.